Geography of shopping in historic districts: between gentrification and heritagezation. A study case in Seville
Main Article Content
Abstract
As urbanization and gentrification have become planetary processes, research on commercial geographies has progressively gained importance. In studying the capitalist city, literature has generally focused on urban transformations, the housing market dynamics or indigenous population displacement in relation to neoliberal politics and policies at different scales. However, changes on the commercial fabric have also attracted scholarly attention in recent years. This paper delves into the geography of shopping in urban heritage contexts, specifically through a study case in Seville’s historic district. My hypothesis is two parallel processes have unfolded and fed back: gentrification and heritagezation, what I explore by analyzing the evolution of traditional retail shops, franchises and large firms in the last two decades. To do so, the article combines quantitative and qualitative analyses on diverse bibliographic and statistical sources on the topic.
Downloads
Article Details
References
Alonso Logroño, M.P., López-Escolano, C,Arranz-López, A., & Pueyo Campos, A. (2017). Ubicación de las franquicias y grandes cadenas comerciales después de la gran recesión. El caso de la ciudad de Zaragoza. Ería, XXXVII(3), 335–352.
Asociación Española de Franquicias (2017). Informe: la franquicia en España. Retrieved from http://www.franquiciadores.com/wp-content/uploads/2017/03/Informe-AEF-La-Franquicia-en-Espa%C3%B1a-2017-1.pdf
Augé, M. (1998) [1992]. Los no lugares. Espacios del anonimato. Barcelona: Gedisa.
Ayuntamiento de Sevilla (2006). Plan General de Ordenación Urbana. Retrieved from https://www.urbanismosevilla.org/areas/planeamiento-desa-urb/pgou-vigente-1
Ayuntamiento de Sevilla (2007). Avance del Plan Especial de Protección del Conjunto Histórico de Sevilla. Sector 8 “Encarnación-Magdalena”. Retrieved from https://sig.urbanismosevilla.org/PGOU2006_Des.aspx
Ayuntamiento de Sevilla (2011). Plan Especial de Protección del subsector 8.3 “El Duque-El Salvador”. Retrieved from https://sig.urbanismosevilla.org/PGOU2006_Des.aspx
Barba, E. (2015, November 29). Franquicias y cadenas toman el centro de Sevilla. ABC Sevilla. Retrieved from https://sevilla.abc.es/sevilla/sevi-franquicias-y-cadenas-toman-centro-sevilla-201511291056_noticia.html
Barrero Rodríguez, C. (2006). La ordenación urbanística de los Conjuntos Históricos. Madrid: Iustel.
Benach, N. (2016). ¿Ciudades en el mapa o en la guía turística? Venta de la ciudad y sentido del lugar. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 113, 89–105.
Benjamin, W. (2005) [1982]. Libro de los pasajes. Madrid: Akal.
Blanco-Romero, A., Blázquez-Salom, M., & Mínguez, C. (2017). Claves de la reestructuración turística de la ciudad. En Actas del XXV Congreso de la Asociación de Geógrafos Españoles (pp. 1516–1524). Madrid: Asociación de Geógrafos Españoles.
Burgos, A. (2015, December 17). Uclés cierra. ABC Sevilla, p. 15.
Cernuda, L. (2014) [1942]. Ocnos. Sevilla: Renacimiento.
Cócola Gant, A. (2015). Tourism and commercial gentrification. In The Ideal City: between myth and reality. Urbino (Italy), RC21 International Conference. Retrieved from https://www.rc21.org/en/wp-content/uploads/2014/12/E4-C%C3%B3cola-Gant.pdf
Correal, F. (2017, 12 mayo). Cien metros pueden más que cien años. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/Cien-metros-pueden-cien-anos_0_1135086999.html
Daniels, S. (1992). Place and the geographical imagination. Geography, 77(4), 310–322.
Díaz Parra, I. (2014). La gentrificación, un regreso a la ciudad de la intervención urbanística. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 64, 321–340. http://dx.doi.org/10.21138/bage.1700
Díaz Parra, I. (2016). Sevilla 1929–1992. La producción de una mercancía. In Grupo de Estudios Antropológicos La Corrala (coord.), Cartografía de la ciudad capitalista (pp. 195–218). Madrid: Traficantes de Sueños.
Díaz Parra, I., & Jover, J. (2019) Enclaves urbanos de éxito. Transformación urbanística, gentrificación y turismo en la Alameda de Hércules de Sevilla. In J. Gasca-Zamora (Ed.), Capital Inmobiliario. Producción y transgresión del espacio social en la ciudad neoliberal (pp. 337–357). México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.
Fernández Cuesta, G., & Fernández Salinas, V. (2010). El comercio y el turismo. In G. Fernández Cuesta & F. Quirós Linares (dir.), Atlas Temático de España. Tomo IV: Minería, Energía, Industria, Comercio y Turismo (pp. 299–389). Oviedo: Nobel.
Fernández Tabales, A., & Santos Pavón, E. (2018). La difícil convivencia entre paisaje urbano y turismo: clasificación de conflictos y propuestas de regulación a partir del análisis comparativo de normativas locales. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 180–211. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2715
Fernández Salinas, V., & Silva Pérez, R. (2015). Criterios para la identificación y selección de paisajes españoles susceptibles de ser incluidos en la Lista del Patrimonio Mundial de la Unesco. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 68, 253–278. http://dx.doi.org/10.21138/bage.1861
García Pérez, E., Rodríguez Sebastián, A., & Maiello, V. (2016). La transformación de los mercados municipales de Madrid: nuevas fronteras de la gentrificación comercial. Alteridades, 26(51), 43–56.
Geniz, D. (2018a, February 9). Cierra tras 47 años Sabina, la tienda de bisutería de Tetuán. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/cierre-tienda-bisuteria-Tetuan-Sabina_0_1308769300.html
Geniz, D. (2018b, December 12). Las franquicias colonizan el comercio. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/franquicias-colonizan-comercio_0_1216978818.html
González, S. (Ed.) (2018). Contested Cities, Contested Markets: Gentrification and Urban Justice in Retail Spaces. Abingdon: Routledge.
González, S., & Waley, P. (2013). Traditional retail markets: the new gentrification frontier? Antipode, 45(4), 965–983.
Harvey, D. (2001). Espacios del capital. Madrid: Akal.
Harvey, D. (2003). París, capital de la modernidad. Madrid: Akal.
Hernández Cordero, A., & Andreeva Eneva, S. (2016). ¿Mercados, museos o malls? La gentrificación de los mercados municipales en Barcelona y Madrid. EntreDiversidades. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 6, 143–173.
Inerzia (2011, 2015 & 2018). Informes del Mercado de Locales Comerciales de Sevilla. Retrieved from http://www.inerzia.com/informes-de-mercado.html
Instituto de Estadística y Cartografía de Andalucía (2019). Las ventas a precios constantes en las grandes superficies aumentaron un 1,8 % en noviembre. Retrieved from http://www.juntadeandalucia.es/institutodeestadisticaycartografia/ivgs/notaprensa.htm
Jameson, F. (1998). The cultural turn. Selected writings on the postmodern, 1983–1998. New York: Verso.
Jover Báez, J. (2017). Volviendo al centro histórico. La recuperación diferencial del patrimonio y su supeditación a dinámicas urbanísticas: el caso de Sevilla (Doctoral dissertation, Universidad de Sevilla, Spain). Retrieved from https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/63968
Jover Báez, J., & Almisas Cruz, S. (2015). Recuperando espacios y resignificando el concepto patrimonio desde los movimientos sociales. El caso del CSOA La Higuera (Cádiz, Andalucía). Documents d’Anàlisi Geogràfica, 61(1), 91–112.
Jover Báez, J., & Díaz Parra, I. (2019). Gentrification, transnational gentrification and touristification in Seville, Spain. Urban Studies. http://dx.doi.org/10.1177/0042098019857585
Lees, L., Slater, T., & Wyly, E. (2007). Gentrification. Nueva York: Routledge.
Lees, L., Shin, H. B., & López-Morales, E. (2016). Planetary Gentrification. Cambridge: Polity Press.
Lefebvre, H. (1972) [1970]. La revolución urbana. Madrid: Alianza.
Marín de Terán, L. (1980). Sevilla: centro urbano y barriadas. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla.
Morales Padrón, F. (1996). Luis de Peraza. Historia de Sevilla. Sevilla: Asociación de Amigos del Libro Antiguo.
Moreno, S. (2010). Actividades comerciales, centralidad y gentrification. In S. Martínez Rigol (Ed.), La cuestión del centro, el centro en cuestión (pp. 199–213). Lleida: Milenio.
Nadal Salazar, L. (s.f.). Esa magdalena huele a muffin. Estudio de la gentrificación en Madrid. Retrieved from http://www.formato.es/gentrificacion/
Navarro Antolín, C. (2018, December 18). Cierra el negocio de cerámica 'Martian', casi 40 años en Sierpes. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/Cierra-negocio-ceramica-Martian-Sierpes_0_1310269390.html
Parejo, J. (2016, August 4). Otra sentencia avala a un comercio de renta antigua a seguir en su local. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/sentencia-comercio-antigua-seguir-local_0_1050795240.html
Parejo, J. (2018, December 10). El Ayuntamiento dará incentivos fiscales a los establecimientos emblemáticos. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/sevilla/Ayuntamiento-dara-incentivos-fiscales-establecimientos-emblematicos_0_1308169572.html
Pascual Molinas, N., & Ribera Fumaz, R. (2009). Retail gentrification in Ciutat Vella, Barcelona. In L. Porter & K. Shaw (Eds.), Whose urban renaissance (pp. 180–190). London: Routledge.
Peck, J. (2005). Struggling with the creative class. International Journal of Urban and Regional Research, 29(4), 740–770.
Pereira, M.J. (2018, August 31). Las tiendas de Sevilla que se llevaron la crisis, internet y la falta de relevo generacional. ABC Sevilla. Retrieved from https://sevilla.abc.es/sevilla/sevi-tiendas-sevilla-llevaron-crisis-internet-y-falta-relevo-generacional-201808311152_noticia.html
Pérez Guerra, A. (1991). Comercios sevillanos que hacen historia. Sevilla: Rodríguez Castillejo.
Prats, L. (2006). La mercantilización del patrimonio: entre la economía turística y las representaciones identitarias. PH Boletín, 58, 72–80.
Rancière, J. (2012) [1996]. El desacuerdo. Buenos Aires: Nueva Visión.
Rioja López, C. (1992). La tienda tradicional sevillana. Sevilla: Consejería de Obras Públicas & Transportes.
Romero, J., Brandis, D., & Melo, C. (2015). El giro neoliberal de las políticas para la ciudad en España. Balance a partir de los ejemplos de Madrid y Valencia. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 69, 369–386. http://dx.doi.org/10.21138/bage.1901
Romero Moragas, C., Jover, J., Berdonces, L., Navarro, C., Gómez, D., & Galera, V. (2015). Ciudadanía contra el rascacielos Pelli-Cajasol en Sevilla. In Actas del II Congreso Internacional de Buenas Prácticas en Patrimonio Mundial (pp. 481–507). Menorca: Consell Insular de Menorca & Universidad Complutense de Madrid.
Romero Renau, L. del, & Lara Martín, L. (2015). De barrio-problema a barrio de moda: gentrificación comercial en Russa-fa, el “soho” valenciano. Anales de Geografía, 35(1), 187–212.
Salas, N. (2008). Mercurio sevillano. Sevilla: Fundación Cámara Oficial de Comercio e Industria de Sevilla.
Salinas Arreortúa, L. (2016). Transformación de mercados municipales de Madrid. De espacio de consumo a espacio de esparcimiento. Revista INVI, 86(31), 179–201.
Sánchez Carretero, C. (2012). Hacia una antropología del conflicto aplicada al patrimonio. In B. Santamarina (coord). Geopolíticas patrimoniales (pp. 195–210). València: Germania.
Sánchez-Moliní, L. (2018, 1 noviembre). Comercios difuntos. Diario de Sevilla. Retrieved from https://www.diariodesevilla.es/opinion/articulos/Comercios-difuntos_0_1296470371.html
Silverman, H. (2015). Heritage and authenticity. In E. Waterton & S. Watson (Eds.), The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research (pp. 69–88). Hampshire: Palgrave Macmillan.
Simó López, M., Casellas, A., & Avellaneda, P. (2018). Comercio minorista y peatonalización: evolución y adaptación en la ciudad costera de Malgrat de Mar (Barcelona). Anales de Geografía, 38(1), 219–238.
Smith, N. (2012) [1996]. La nueva frontera urbana. Ciudad revanchista y gentrificación. Madrid: Traficantes de Sueños.
Smith, N. (2002). New globalism, new urbanism: gentrification as global urban strategy. Antipode, 34(3), 427–450.
Troitiño Vinuesa, M. A., & Troitiño Torralba, L. (2018). Visión territorial del patrimonio y sostenibilidad del turismo. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 78, 212–244. http://dx.doi.org/10.21138/bage.2716
Vahí Serrano, A. (1998). Franquicia comercial y ciudad en los años 90: Sevilla y su área metropolitana. In Actas del IV Coloquio de Geografía Urbana y VI Coloquio de Geografía del Turismo, Ocio y Recreación (pp. 326–335). Las Palmas de Gran Canaria: Asociación de Geógrafos Españoles.
Vahí Serrano, A., & Hurtado Rodríguez, C. (2017). Centros comerciales y dinámica urbana en el contexto metropolitan español. Estudio de casos. Investigaciones Geográficas, 68, 27–45.
Vallejo Villalta, I., & Márquez Pérez, J. (2006): SIGCOMSE: un sistema de información geográfica aplicado al comercio en la ciudad de Sevilla. GeoFocus, 6, 28–38.
Vega Benayas, S. de la (1989). El centro urbano de Sevilla en los albores de los ochenta. Sevilla: Diputación Provincial.
Zukin, S. (1995). The cultures of cities. Oxford: Blackwell.
Zukin, S., Trujillo, V., Frase, P., Jackson, D., Recuber, T., & Walker, A. (2009). New retail capital and neighborhood change: boutiques and gentrification in New York City. City & Community, 8(1), 47–64.