Urban morphologies of films on the Spanish mediterranean coast

Main Article Content

Sergio Reyes Corredera
Antonio Martínez Puche
Inés Aquilué Junyent

Abstract

The aim of this article is to establish a relationship between the urban morphologies of cities on the Spanish Mediterranean coast and the quantitative and qualitative representation of their urban characteristics in cinema. Given the common historical patterns in Mediterranean cities, such as historic centres and their subsequent growth, these coastal spaces have been chosen as a first sample to apply the methodology. First, a literature review has been carried out to establish the state of the art that links the filmed urban scenes and the morphologies that are represented. Second, the empirical methods are based on the urban analysis of the morphologies appearing in more than fifty movies, which have been evaluated and categorised according to variables such as architectural elements, urban morphologies, compactness and location, based on the taxonomy of Zárate Martín (1991). Urban landscape criteria have also been considered, with an emphasis on physical and morphological spatial characteristics such as landscape landmarks or public spaces. In addition, they have been related to filmic categories such as genre and the origin of productions. To this end, Geographic Information Systems and urban documentation, such as town planning regulations, have been used to locate and characterise the film clips analysed.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Reyes Corredera, S., Martínez Puche, A., & Aquilué Junyent, I. (2022). Urban morphologies of films on the Spanish mediterranean coast. Boletín De La Asociación Española De Geografía, (95). https://doi.org/10.21138/bage.3307

References

Aertsen, V., Gámir, A., & Manuel, C. (2018). La imagen cinematográfica de la Plaza Mayor de Madrid. Ciudad y Territorio, Estudios Territoriales, L(197), 539-556. https://recyt.fecyt.es/index.php/CyTET/article/view/76681

Aguilera, J., & Baños, M. (2016). Branded Entertainment. Cuando el Branded Contentse convierte en entretenimiento. ESIC Editorial.

Antoniazzi, S. (2018). Cine, ciudad e imagen fílmica: Barcelona en pantalla. Cahiers de civilisation espagnole contemporaine, (25). http://journals.openedition.org/ccec/11426. https://doi.org/10.4000/ccec.11426

Barber, S. (2002). Projected Cities: Cinema and Urban Space. Reaktion Books Ltd.

Borja, J. (2010). Luces y sombras del urbanismo de Barcelona. UOC.

Burriel de Orueta, E.L. (2009). La planificación territorial en la Comunidad Valenciana (1986-2009). Scripta Nova, XIII(3). http://revistes.ub.edu/index.php/ScriptaNova/article/view/1612

Busby, G., & Klug, J. (2001). Movie-Induced Tourism: The Challenge of Measurement and Other Issues. Journal of Vacation Marketing, 7(4), 316-332. https://doi.org/10.1177/135676670100700403

Busquets, J. (1992). Barcelona: la construcción urbanística de una ciudad compacta. MAPFRE.

Camarero Gómez, G. (2013) (Ed.). Ciudades europeas en el cine. Akal cine.

Capel, H. (2002). La morfología de las ciudades. Sociedad, cultura y paisaje urbano. Ediciones del Serbal.

Casetti, F., & Di Chio, F. (2009). Cómo analizar un film. Paidós.

Conley, T. (2007). Cartographic Cinema. University of Minnesota Press.

Crumbaugh, J. (2007). El turismo como arte de gobernar: los “felices sesenta” del franquismo. In A. Del Rey-Reguillo (Ed.), Cine, imaginario y turismo (pp. 147-175). Tirant Lo Blanch.

Cullen, G. (1961). The Concise Townscape. Van Nostrand Reinhold Company.

De Miguel, M. (2022). The New York City tale in the urban filmography of Woody Allen. International Visual Cultural Review, 9(1). https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3072

Del Rey-Reguillo, A. (Ed.) (2021). La huella del turismo en un siglo de cine español (1916-2015). Síntesis.

Delgado, M. (2007). La ciudad mentirosa: fraude y miseria del modelo Barcelona. Los libros de la Catarata.

Dioni López, J. (2021). La España de las piscinas. Arpa.

Donald, S., & Gammack, J.G. (2007). Tourism and the Branded City: Film and Identity on the Pacific Rim. Ashgate.

Gámir, A. (2015). Geografía y cine: la representación del espacio geográfico en las producciones. Tirant.

García Gómez, F., & Paves, G.M. (2014). Ciudades de cines. Cátedra.

García-Carrizo, J. (2021). City Branding. Fundamentos y aplicaciones de marca en espacios culturales y creativos. Fragua.

Gómez Moreno, M.L. (1989). La montaña malagueña: estudio integrado de la evolución de su paisaje. Diputación de Málaga.

Harvey, D., & Smith N. (2005). Capital financiero, propiedad inmobiliaria y cultura. Universidad Autónoma de Barcelona & Museu d’Art Contemporani de Barcelona.

Kim, H., & Richardson, S.L. (2003). Motion picture impacts on destination images. Annals of Tourism Research, 30(1), 216-237. https://doi.org/10.1177/135676670100700403

Lamster, M. (2000). Architecture and Film. Princeton Architectural Press.

Lefebvre, H. (1974). La production de l’espace. Éditions Anthropos.

López, A. (2009). Cine español en Internet para la docencia, investigación y producción: canal web-mediateca en línea RTVDoc. Enlace, 6(1), 99-111.

Lorente, J.I. (2015). Pensar la ciudad. Cine e imaginarios de la ciudad en reconstrucción. In C. Colin et al. (Eds.), Imagen y verdad en el mundo hispánico (pp. 123-142). Editions Orbis Tertius.

Lorente, J.I. (2016). Ciudad, cine y comunicación: escenarios de regeneración urbana. Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo, 4, 107-118. https://doi.org/10.1177/135676670100700403

Martínez Puche, S., & Martínez Puche, A. (2012). Cara al sol: representaciones cinematográficas del modelo turístico playero. De la comedia desarrollista a la actual españolada. In A. Martínez et al. Territorios de cine. Desarrollo local, tipologías turísticas y promoción (pp. 95-122) Universidad de Alicante.

Martí Ciriquián, P., & Ponce Herrero, G. (2011). Pautas en la fragmentación de la forma urbana en las ciudades del arco mediterráneo español. In Urbanismo expansivo: de la utopía a la realidad (pp. 379-390). Actas del XXII Congreso de Geógrafos Españoles. Alicante, October 27-29. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/48396

Martínez Puche, A., Martínez Puche, S., & Devesa Morcillo, R. (2020). Turismo y cine en la costa del levante español. Revista Estudios Turísticos, 2, 91-114.

Monclús, F.J. (2003). The Barcelona model: and an original formula? From ‘reconstruction’ to strategic urban projects (1979–2004). Planning Perspectives, 18(4), 399-421. https://doi.org/10.1080/0266543032000117514

Nel•lo, O. (2007). La nueva política territorial de Cataluña (2003-2006). In J. Farinos & J. Romero (eds.). Territorialidad y buen gobierno para el desarrollo sostenible. Nuevos principios y nuevas políticas en el espacio europeo (pp. 191-236). Publicaciones Universidad de Valencia.

Pallasmaa, J. (2011). The Architecture of image. Existential Space in Cinema. Building Information.

Panerai, P.R., Castex, J., & Depaule, J.-C. (1980a). Formes urbaines: de l’îlot à la barre. Dunod Editions.

Panerai, P.R., Depaule, J.-C., Demorgón, M., & Veyrenche, M. (1980b). Elements d’analyse urbaine. Editions des Archives d'Architecture Moderne.

Penz, F. (2008). From Topographical Coherence to Creative Geography: Rohmer’s The Aviator’s Wife and Rivette’s Pont du Nord. In A. Webber & E. Wilson (Eds.), Cities in Transition: the moving image and the modern metropolis (pp. 123-140). Wallflower Press.

Penz, F., Reid, A. & Thomas, M. (2017). Cinematic Urban Archaeology: The Battersea Case. In F. Penz & R. Koeck (Eds.), Cinematic Urban Geographies (pp. 191-222). Palgrave Macmillan.

Pérez, F. (Ed.) (2009). El desarrollo del Arco Mediterráneo Español. Trayectoria y perspectivas. Valencia: Universitat de València & IVIE.

Pintado, T. & Sánchez, J. (Coords.) (2012). Nuevas tendencias en comunicación estratégica. ESIC Editorial.

Pizza, A. (Ed.) (2022). La ciudad en el cine. Recorridos, encuadres, secuencias, montajes. Ediciones asimétricas.

Pomerance, M. (2006). Cinema and Modernity. Rutgers University Press.

Ponce Herrero, G. (2006). Ciudad fragmentada. Nuevas formas de habitat. Universidad de Alicante.

Ponce Herrero, G. (2011). Futuro imperfecto: Las ciudades del mañana en el cine. Boletín de la Asociación Española de Geografía, (55), 127-152. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/1316

Puche Ruiz, M. (2012). La geografía suplantada: Proyección anónima de la Costa Blanca en el cine. In A. Martínez et al., Territorios de cine. Desarrollo local, tipologías turísticas y promoción (pp. 73-91). Universidad de Alicante.

Ramírez, J.A. (2010). La arquitectura en el cine. Alianza Editorial.

Reeves, T. (2003). The Worldwide Guide to Movie Locations. Titan Books Lted.

Reyes Corredera, S. (2020). El paisaje en el cine de la costa del sol occidental: Recurso territorial y turístico. Estudios Turísticos, 220(2º S 2020), 71-90.

Riley, R. W., Baker, D., & Van Doren, C.S. (1998). Movie-induced tourism. Annals of Tourism Research, 25(4), 919-935.

Schlögel, K. (2003). Im Raume lesen wir die Zeit. Über Zivilisationsgeschichte und Geopolitik. Carl Hanser Verlag.

Sica, P. (1981). Historia del urbanismo. El siglo XIX (Volumen 1º). Instituto de Estudios de Administración Local.

Solà-Morales, M. (1993). Les formes de creixement urbà. Edicions UPC.

Sorlin, P. (1991). European Cinemas, European Societies 1939-1990. Routledge.

Stephen, B. (2004). Projected Cities: Cinema and Urban Space. Reaktion Books.

Tallon, A. (2013). Urban regeneration in the UK. Routledge.

Tooke, N., & Baker, M. (1996). Seeing is believing: The effect of film on visitor numbers to screened locations. Tourism Management, 17(2), 87-94.

Vera, F.J., López Palomeque, F., Marchena, M.J., & Antón, S. (1997). Análisis territorial del turismo. Ariel Geografía.

Vinuesa Angulo, J., & Vidal Domínguez, M.J. (1991). Los procesos de urbanización. Editorial Síntesis.

Waisman, M. (1995). La arquitectura descentrada. Escala.

Zárate Martín, M.A. (1991). El espacio interior de la ciudad. Síntesis.

Zárate Martín, M.A. (2012). Geografía urbana. Dinámicas locales, procesos globales. Editorial Universitaria Ramón Areces & UNED.