Substitute locations of urban spaces in films shot in Spain: motivations, representations and consequences
Main Article Content
Abstract
The objective of the present article is to reflect upon the phenomenon of substitute locations in fiction films, with special focus on Spanish cities. Although the use of one location to stand in for another is a common film practice, it hasn’t received much attention in film studies and related fields. To improve this situation, we start with a brief review of three moments of Hollywood’s history where substitute locations have been central as an industrial practice, cultural debate and promotional strategy, and we propose six parameters that we consider of interest to pursue a detailed analysis of this phenomenon, especially in urban environments. In the second section, we discuss the use of substitute locations in Spanish cities based on the results of a quantitative and qualitative research carried out on 303 films. Finally, as case studies, we focus on examples of substitute locations in films shot in two Spanish cities, Madrid and Alcoy, identifying the main locations and reflecting upon their use in relation to the six parameters proposed in the theoretical framework. Through these different sections, we seek to contribute to a better understanding of the motivations, representations and geographical and economic consequences of this filmic practice.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aertsen, V., Gámir, A., & Manuel, C. (2017). España: lugar de rodaje para el cine estadounidense. In J. Cañero (Ed.), North America and Spain: Transversal Perspectives (pp. 200-213). Escribana Books.
Balio, T. (Ed.) (1985). The American Film Industry. University of Wisconsin Press.
Bolan, P., Boy, S., & Bell, J. (2011). We’ve seen it in the movies, let’s see if it’s true. Authenticity and displacement in film-induced tourism. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 3(2), 102-116. https://doi.org/10.1108/17554211111122970
Bonet Balaguer, C., Campos Hernández, A., Marcos Cladellas, C., Tejedor Parodi, B., & Osácar Marzal, E. (2016). Barcelona más allá de Barcelona. La ciudad cinematográfica transformada en otras ciudades. ARA: Journal of Tourism Research / Revista de Investigación Turística, 6(2), 9-19. https://raco.cat/index.php/ARA/article/view/341828
Chinen Biesen, S. (2019). The Classical Hollywood Studio System, 1928-1945. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 45-72). Rutgers University Press.
Dávila, J.M. (1993). Alcoy: Desarrollo urbano y planeamiento. Universidad de Alicante.
Deffontaines, P. (1958). Los horizontes de trabajo en el macizo de Alcoy. Estudios Geográficos, 71, 275-281.
Del Rey Reguillo, A. (2007). Introducción. In A. Del Rey-Reguillo (Ed.), Cine, imaginario y turismo (pp. 9-31). Tirant Lo Blanch.
Devesa Morcillo, R. (2022). Cine y turismo en la provincia de Alicante ¿Oportunidades perdidas para un producto turístico cinematográfico? (Doctoral dissertation, Universidad de Alicante, Spain) (Unpublished).
Elmer, G. (2002). The trouble with the Canadian 'body double': runaway productions and foreign location shooting. Screen, 43(4), 423-431. http://dx.doi.org/10.1093/screen/43.4.423
Elmer, G., & Gasher, M. (2005). Introduction: Catching up with Runaway Productions. In G. Elmer & M. Gasher (Eds.), Contracting Out Hollywood: Runaway Productions and Foreign Location Shooting (pp. 1-18). Rowan & Littlefield.
Fernández, G., & Fernández, A. (2009). Construir lo imposible: Samuel Bronston y sus producciones en la historia del cine español. In J. Marzal Felici, & F. J. Gómez Tarín (Eds.), El productor y la producción en la industria cinematográfica (pp. 189-202). UCM Editorial Complutense.
Fuembuena, E. (2017). Lejos de aquí. Titivillus.
Gámir, A., & Manuel, C. (2007). Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45), 157-190. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/643
García de Dueñas, J. (1998). Samuel Bronston. Ascenso y caída de un imperio. Secuencias, 9, 7-26. https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/4537
García Gómez, F., & Pavés, G.M. (2008). La ciudad en el cine. Entre la realidad y la ficción. In F. García Gómez & G. M. Pavés (Eds.), Ciudades de cine (pp. 9-31). Cátedra.
Gleich, J., & Webb, L. (2019). Introduction. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 1-15). Rutgers University Press.
Goldsmith, B., & O’Regan, T. (2005). The Film Studio: Film Production in the Global Economy. Rowman and Littlefield.
González López, P., & Cánovas Belchí, J. (1993a). La alegría del batallón (1924). In Catálogo del cine español. Películas de ficción 1921-1930 (pp. 21-22). Filmoteca Española.
González López, P., & Cánovas Belchí, J. (1993b). Los cuatro Robinsones (1926). In Catálogo del cine español. Películas de ficción, 1921-1930 (p. 50). Filmoteca Española.
Griffis, N. (2019). The New Hollywood, 1980-1999. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 155-180). Rutgers University Press.
Irimiás, A. (2012). Missing identity: relocation of Budapest in film-induced tourism. Tourism Review International, 16(2), pp. 125-138. https://doi.org/10.3727/154427212x13485031583902e-issn1943-4421
León de Aguinaga, P. (2010). Sospechosos habituales. El cine norteamericano, Estados Unidos y la España franquista, 1939-1960. CSIC.
Losada, M., & Matellano, V. (2009). El Hollywood español. T&B Ediciones.
Martínez-Puche, A., & Pérez, D. (1998). El patrimonio industrial de la provincia de Alicante. Rehabilitación y nuevos usos. Investigaciones geográficas, 19, 49-66. https://doi.org/10.14198/INGEO1998.19.04
Martínez-Puche, A. (2008). El cine como soporte didáctico para explicar la evolución del viaje y la actividad turística, Cuadernos de turismo, 22, 145-163. https://revistas.um.es/turismo/article/view/48131
Mora, K., Nira E., & Escrivá, V.G. (2016). Alicante se rueda (1902-2014). Universidad de Alicante & Diputación Provincial de Alicante.
Nieto Malpica, J., Rosas Rodríguez, M., Martínez Hermida, M., & Alhambra Sempere, E. (2019). Las comisiones fílmicas en España. Razón y Palabra, 22(103), 87-121. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1324
Pérez, D. (1997). Reestructuració dels espais industrials en l’eix Alcoi-Cocentaina- Muro. Conselleria de Cultura i Educació (Generalitat Valenciana) & Instituto de Cultura “Juan Gil-Albert”.
Peterson, J. (2019). The Silent Screen, 1895-1927. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 16-44). Rutgers University Press.
Pomainville, H. N. (2016). Henry Hathaway: The Lives of a Hollywood Director. Rowman & Littlefield.
Puche Ruiz, M. (2012). La geografía suplantada: Proyección anónima de la Costa Blanca en el cine. In A. Martínez et al., Territorios de cine. Desarrollo local, tipologías turísticas y promoción (pp. 73-91). Universidad de Alicante.
Quesada Martínez, M. (2011): Filmando el Mediterráneo: Patton en Almería. In F. Salvador Ventura (Ed.), Cine y ciudades. Intramar Ediciones.
Roberts, L. (2010). World in One City: Surrealist Geography and Time–space Compression in Alex Cox’s Liverpool. In P. Burns & J. Lester (Eds.), Tourism and Visual Culture Volume 1: Theories and Concepts (pp. 200-215). CABI.
Roesch, S. (2009). The Experiences of Film Location Tourists. Channel View Publications.
Rosendorf, N. M. (2013). Franco Sells Spain to America. Palgrave.
Steinhart, D. (2019a). Runaway Hollywood Internationalizing Postwar Production and Location Shooting. University of California Press.
Steinhart, D. (2019b). Postwar Hollywood, 1945-1967, Part 2: Foreign Location Shooting. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 101-123). Rutgers University Press.
Stringer, J. (2009). The Modern Entertainment Marketplace, 2000-Present. In L. Webb & J. Gleich (Eds.), Hollywood on location: an industry history (pp. 181-205). Rutgers University Press.
Tooke, N., & Baker, M. (1996). Seeing is believing: the effect of film on visitor numbers to screened locations. Tourism management, 17(2), 87-94.
Vidal, V. M. (1988). Arquitectura e industria. Un ensayo tipológico de los edificios fabriles de l’Alcoià. Generalitat Valenciana - Conselleria d’Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
Wallace, A. (2011). When the set becomes permanent: the spatial reconfiguration of Hollywood North. In J. D. Rhodes & E. Gorfinkel (Eds.), Taking Place: Location and the Moving Image (pp. 157-180). University of Minnesota Press.