Havana in Juan de los muertos (2011): city, cinema genre and socio-political critique

Main Article Content

Rafael Menéndez Fernandez
Begoña Gutiérrez San Miguel

Abstract

The film Juan de los muertos uses the city of Havana as a central element of the fictional plot. From an approach of lighthearted parody, the city brings to the action its stark, hypnotic landscape, anchored in a bygone time, which gives shelter to surviving characters in a hostile urban environment.  The article aims to investigate the role of the city and its iconic references in the development of the cinematographic narrative, providing elements for the generalization of a method of approach and knowledge of the presence of the city in cinema, beyond its use as a neutral scenario where the action takes place. Emigration, the way of life of the Havana population in order to survive the economic situation the country is going through, is the vehicle of the narrative, turning the antihero into a hero: reality is not transformed or improved by fleeing and looking for imagined "foreign paradises". And all this with the city as the main character that supports the whole social and vital framework.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Menéndez Fernandez, R., & Gutiérrez San Miguel, B. (2022). Havana in Juan de los muertos (2011): city, cinema genre and socio-political critique. Boletín De La Asociación Española De Geografía, (95). https://doi.org/10.21138/bage.3352

References

Academia de cine (2013). Juan de los muertos. https://www.premiosgoya.com/pelicula/juan-de-los-muertos/

Alejandro Brugués (s.f.). Portal del cine y el audiovisual caribeño. http://cinelatinoamericano.org/cineasta.aspx?cod=199

Antoniazzi, S. (2019). La ciudad filmada: cine, espacio e historia urbana. Biblio3W, XXIV(1260). https://revistes.ub.edu/index.php/b3w/article/view/27278/28271

Añón Lara, A. (2016). Aproximación a la metáfora zombi en el cine: de Halperin a Romero (Master’s Thesis dissertation, Universidad de Córdoba, Spain). https://goo.gl/4Edetu

Armengot, S. (2012). Creatures of Habit: Emergency Thinking in Alejandro Brugués’ Juan de los Muertos and Junot Díaz’s Monstro. TRANS-Revue de litterature général et comparé, 14. https://goo.gl/W7w9HC

Bustamante Escalona, F. (2013). Relatos de un caribe “otro”: simulacros de lo monstruoso y lo distópico en obras narrativas y cinematográficas recientes. Ogigia, 13, 49-74. https://doi.org/10.24197/ogigia.13.2013.49-74

Caldevilla-Domínguez, D., Barrientos-Báez, A., & Blanco-Pérez, M. (2022). The City in Cinema: Referenciality throughout the Filming Stages. Visual Review, 9(1), 29-47. https://doi.org/10.37467/gkarevvisual.v9.3084

Cardentey Levin, A. (2014). La Revolución zombificada. La alegoría del trauma cubano en Juan de los Muertos, de Alejandro Brugués. Alambique, 2. http://dx.doi.org/10.5038/2167-6577.2.1.2

Casamerica (2022). Juan de los Muertos. https://www.casamerica.es/cine/juan-de-los-muertos

danielosky2006 (2010, February 5). DIRECTED BY JOHN FORD (Interview) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=25b5TJFLHwE

Deleyto Alcalá, C. (2003). Ángeles y demonios; representación e ideología en el cine contemporáneo de Hollywood. Paidós Ibérica.

Dilla Alfonso, H. (2018). La Habana colonial y sus fronteras. Historia 396, 8(1), 85-108. http://historia396.dynamiclab.cl/index.php/historia396/article/view/241

Edelman, D.J. (2016). The City in Cinema: A Global Perspective. Current Urban Studies, 4(2), 140. https://www.scirp.org/journal/paperinformation.aspx?paperid=67028

Eljaiek Rodríguez, G. (2015). El retorno de los muertos vivientes (al Caribe). Juan de los muertos y los zombis en el cine cubano contemporáneo. Hispanic Research Journal, 16(1), 86-102. https://doi.org/10.1179/1468273714Z.000000000113

Fehimović, D. (2018). A Cuban Zombie Nation? Monsters in Havana. In National Identity in 21st-Century Cuban Cinema (pp. 41-88). Palgrave Macmillan.

Flomenbaum, E. (2022) Cine, Política e Ideología los años 60 y 70. In Hablando de Cine, 12. http://www.cineclubtea.com.ar/Public12.htm

Gámir Orueta, A., & Manuel Valdés, C. (2007): Cine y Geografía: espacio geográfico, paisaje y territorio en las producciones cinematográficas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, (45), 157-190. https://bage.age-geografia.es/ojs/index.php/bage/article/view/643

Gámir, A. (2015). Ciudades: el protagonismo incesante. In Geografía y cine. La representación del espacio geográfico en las películas de producción occidental (pp. 343-396). Tirant Lo Blanch.

Urraco Solanilla, M., García García, J., Baelo Álvarez, M., Aguado Peláez, D., Barraycoa Martínez, J., Cano Esteban, A., Domingo, A., Ferreira, M. A., López Baelo, R., Martínez Lucena, J., Martínez Mesa, F.J., Meléndez Galán, E., Negro Cortés, A.E., Pantoja Chaves, A., & Pérez Trujillano, R. (Eds.) (2018). Mundos Z: Sociología del Género Zombie. Los Libros de la Catarata.

Government of the United States of America (n.d.). Oficina del Censo. https://www.usa.gov/espanol/agencias-federales/oficina-del-censo

Gómez, C. (2020). México en la ciudad cinemática: Interpretaciones del cine al paisaje urbano. In L. Zavala (Coord.), Miradas panorámicas al cine mexicano. Teoría, historia y análisis (pp. 17-26). XV Congreso Internacional de Teoría y Análisis Cinematográfico, Universidad Autónoma de Aguascalientes. https://editorial.uaa.mx/docs/miradas_panoramicas_cine_mexicano.pdf

González Rego, R.A. (2018). La Habana, dinámica socio espacial de las formas urbanas. PatryTer, 1(1), 1-12. https://periodicos.unb.br/index.php/patryter/article/view/7100

González, N. (2012, January 12). La revolución cubana de los muertos vivientes. In El Mundo. https://www.elmundo.es/elmundo/2012/01/12/andalucia_sevilla/1326394313.html

Guerra Vilaboy, S. (2021). La revolución cubana. Un nuevo panorama de su historia (1953-2020). Uberlândia: Navegando Publicaçoes. https://issuu.com/navegandopublicacoes/docs/e-book_nueva_historia

Gutiérrez San Miguel, B. (1999). La investigación cinematográfica desde la interdisciplinariedad. Comunicar, 13, pp. 209-219. https://www.revistacomunicar.com/index.php?contenido=detalles&numero=13&articulo=13-1999-34

Gutiérrez San Miguel, B. (Ed.) (2002). Medios de comunicación y medioambiente. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Salamanca.

Gutiérrez San Miguel, B. (2006). Teoría de la Narración Audiovisual. Cátedra.

Kuzembayeva, A., Aussadyk, A., & Sarsekbay, D. (2022). American cinema impact on the formation, reflection and dissemination of national stereotypes. Serie Relaciones Internacionales y Derecho Internacional, 97(1), 20-29. https://doi.org/10.26577/IRILJ.2022.v97.i1.03

Herrera, G. (2015). Zombies o disidentes. Juan de los muertos. Revista el espectador imaginario, 62. http://www.elespectadorimaginario.com/juan-de-los-muertos/

Instituto Nacional de Estadística (INE) (n.d.). Censo de población de España de 1860. https://www.ine.es/inebaseweb/treeNavigation.do?tn=192209&tns=192463#192463

Instituto Nacional de Estadística (INE) (n.d.). Estadística de migraciones 2021. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/es/operación.htm?c=Estadistica_C&cid=1254736177000&menu=ultiDatos&idp=1254735573002

La higuera.net (2012). Juan de los Muertos. https://www.lahiguera.net/cinemania/pelicula/5786/comentario.php

López Ontiveros, A., & Naranjo, J. (1996). La Habana, Patrimonio de la Humanidad. Evolución, causas de su conformación y algunos caracteres urbanos. In Córdoba: Patrimonio Cultural de la Humanidad: una aproximación geográfica (pp. 177-228). IV Jornadas de Geografía. Ayuntamiento de Córdoba. https://helvia.uco.es/xmlui/bitstream/handle/10396/5106/naranjo2.pdf?sequence=1&isAllowed=y

López Pliego, M. (2020). Aproximaciones teóricas a la relación cine-ciudad: profundizando en la imagen cinematográfica de la ciudad. Revista mexicana de comunicación, 146-147. http://mexicanadecomunicacion.com.mx/wp-content/uploads/2021/08/no146-147_ensayo_l%C3%B3pez_aproximaciones_te%C3%B3ricas_cine_ciudad.pdf

Menéndez Fernández, R. (2010). Cine y mitología de los orígenes en el nacionalismo norteamericano: el último mohícano. Fonseca, Journal of Communication, 1, 150-186. https://revistas.usal.es/index.php/2172-9077/article/view/12883

ONEI (2022, December 3). Website. http://www.onei.gob.cu/

Ortego Martínez, Óscar (2012). La imagen cinematográfica al servicio de la ideología, del triunfo de la voluntad a las brigadas del espacio. In P. Amador, M.ªR. Ruiz Franco, T. López Pellisa & J. Cubas (Eds.), Imagen, Cultura y Tecnología: medios, usos y redes (pp. 159-166). https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/13959/preliminares_ICT_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Panofsky, E. (1972). Estudio sobre iconología. Alianza Universidad.

Pérez-Fuentes, P., & Valverde, L. (1999). La población de La Habana a mediados del siglo XIX: relaciones sexuales y matrimonio. In Historia Contemporánea, volumen 19: Cuba y España: pasado y presente de una historia común (pp. 155-180).

Pezuela y Lobo, J. (1863-1868). Diccionario Geográfico, Estadístico, Histórico de la Isla de Cuba, Imprenta del Est. Mellado, Madrid 1863-1868, v. 3.

Quirós Linares, F., Alvargonzález Rodríguez, R.M., & Rodríguez Gutiérrez, F. (1994). El Diccionario Geográfico de Cuba de Jacobo de la Pezuela. Ería, (34), 89-100. https://doi.org/10.17811/er.0.1994.89-100

Rangel, M.F. (2022). Interrogating mexican and mexican-american representation in the world of Hollywood cinema (Master’s Thesis dissertation, University of California, United States). https://escholarship.org/uc/item/810782pr

República de Cuba: ONEI, Oficina nacional de estadística e información (n.d). [Website]. http://www.onei.gob.cu/

Rodríguez de Austria, A.M. (2016). We don’t eat people”: la nueva ética del sistema caníbal propuesta por la narrativa audiovisual postapocalíptica del siglo XXI. Daimon, 5, 737-745. https://goo.gl/jgLHJD

Rodríguez, O. (2015). Re-casting la revolución: El héroe popular en Juan de los muertos. REBECA Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual, 4(1), 195-208. https://goo.gl/rogY2S

Saldarriaga, P., & Manini, E. (2019). Zombis nada más: Juan de los muertos, iconoclasta y antiimperialista. In M.A. López, A. Rodríguez & G. Vitón (Eds.), Nuevas miradas sobre el antiimperialismo y/o el antiamericanismo desde la Historia, la Literatura y el Arte (pp. 147-161). Instituto de Estudios Internacionales y Europeos Francisaco de Vitoria. https://www.labmundo.org/wp-content/uploads/2021/09/Capitulo-de-livro_Crescentino-Diego_2019_Hacia-la-consolidacion-de-las-identidades-globales.pdf

Salinas Flores, D. (2017). El secreto de Hollywood: zombis creados con nanobots cerebrales. Revista de Medicina y Cine, 14(2), 87-91 https://goo.gl/Lj3rJs

Sánchez Noriega, J.L. (2018). Historia del Cine: teorías, estéticas, géneros. Alianza Editorial

Vincenot, E. (2016). Histoire de la Havane. Fayard.

Williams, R. (1978). Utopia and Science Fiction. Science Fiction Studies, 16(5). https://www.depauw.edu/sfs/backissues/16/williams16art.htm