Links between school and territory in depopulated and low demographic density areas

Main Article Content

Pascual Rubio Terrado

Abstract

This research is based on the premises that the school is a structuring element of the territory and depopulation negatively influences the offer of fundamental public services to the population. Our general objective is to analyse the links between the school and depopulated territories with low demographic density. Those territories are almost always rural from a structural and locational perspective. The sources used are the State Registry of Non-University Teaching Centers, of the Ministry of Education and Vocational Training, the Nomenclator: Population of the Continuous Register by Population Unit and the Statistics of the Continuous Register, both from the INE, the Integrated Municipal Data System, from the MITECO, and the Digital Atlas of the Urban Areas of Spain, from MITMA. The results of the research demonstrate that depopulation and population density influence, firstly, the availability of school facilities and their spatial distribution, secondly, the typology of school and, finally, the adaptive processes experienced by the school organisation itself in response to the changes occurred during the last fifty years in the territory.



Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rubio Terrado, P. (2025). Links between school and territory in depopulated and low demographic density areas. Boletín De La Asociación Española De Geografía, (103). https://doi.org/10.21138/bage.3583

References

Abós, P. (2007). La escuela rural y sus condiciones: ¿tiene implicaciones en la formación del profesorado? Aula abierta, 35(1), 83-90. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/205661

Abós, P. (2015). El modelo de escuela rural ¿Es un modelo transferible a otro tipo de escuela? Educação e Realidade, 40(3), 667-684. https://doi.org/10.1590/2175-623645781

Alaminos-Fernández, P., Alaminos-Fernández, A., & Alaminos, A. (2023). Maslow: La estructura de valores en cuarenta sociedades europeas. Un enfoque exploratorio basado en la teoría de Abraham Maslow. Universidad de Alicante. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14539.57129

Benito, D. (2013). Despoblación, desarraigo y escuela rural: condenados a encontrarse. Encrucijadas. Revista Crítica de Ciencias Sociales, 6, 56-69. https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/view/78906

Boix, R., & Domingo, L. (2018). La escuela rural, una mirada intercontinental. Aula de innovación educativa, 270, 14-17.

Boix, R. (Coord.) (2004). La escuela rural: Funcionamiento y necesidades. Praxis.

Boix, R. (2019). Currículo y escuela rural en Cataluña. Revista Espaço do currículo, 12(1), 39-47. https://doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2019v12n1.41970

Burillo, MP., Rubio, P., & Burillo, F. (2019). Estrategias frente a la despoblación de la Serranía Celtibérica en el marco de la política de cohesión europea 2021–2027. Economía Agraria y Recursos Naturales, 19(1), 83-97. https://doi.org/10.7201/earn.2019.01.05

Bustos, A. (2009). La escuela rural española ante un contexto en transformación. Revista de Educación, 350, 449-461. https://servicios.educarm.es/templates/portal/ficheros/websDinamicas/10/re350_19.pdf

Bustos, A. (2014). La importancia de la relación cultura, territorio y enseñanza de las ciencias. In Molina, A. (Ed.), Enseñanza de las ciencias y cultura: múltiples aproximaciones (pp. 83-101). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Camarero, L. (Coord.), Cruz, F., González, M., Del Pino, J.A., & Sampedro, R. (2009). La población rural en España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Fundación La Caixa.

Carrete-Marín, N., Boix, R., & Buscà, F. (2024). Análisis de la contribución de la escuela rural a la dimensión territorial desde la perspectiva del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 42(2). https://doi.org/10.6018/rie.559011

Champollion, P. (2015). Education and territory: a conceptual framework. Sisyphus, Journal of Education, 3(2), 12-27. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=575763887002

Cloke, P.J. (2006). Conceptualizing Rurality. Handbook of Rural Studies, 18, 28.

Corchón, E. (2000). La escuela rural: pasado, presente y perspectivas de futuro. Oikos-Tau.

Cordero, J.M. (2011). Los servicios públicos como derecho de los individuos. Ciencia y Sociedad, XXXVI(4), 682-701. https://doi.org/10.22206/cys.2011.v36i4.pp682-701

Domingo, L. (2020). Escola rural i territori: una simbiosi clau. Temps d'Educació, 59, 7-9. https://doi.org/10.1344/tempseducacio2020.59.1

Dubois, A., & Roto, J. (2012). Making the best of Europe´s Sparsely Populated Areas. On making geographic specificity a driver for territorial development in Europe. ESPON, Nordregio.

Durán, A., Geis, X., & Payaró, M. (2020). L’Escola rural: petita, pública i de poble: descobreix l’escola de les 3 P. Associació de Mestres Rosa Sensat.

Escribano, J. (2012). El valor de los servicios educativos y sanitarios en los procesos de atracción y mantenimiento de población en medio rural. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 13, 11-51. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29624436001

Escribano, J. (2014). Servicios educativos y sanitarios como factores (de desarrollo) del medio rural. In Vicerrectorado de Participación y Proyección Social (Ed.), El desarrollo territorial valenciano. Reflexiones en torno a sus claves (pp. 575-586). Ed. Universitat de València.

García, F.J. (2015). Escuela, medio rural y diversidad cultural en un contexto global: currículum, materiales didácticos y práctica docente de Conocimiento del Medio: situación, límites y posibilidades en centros onubenses. https://www.researchgate.net/publication/326720629

Gobierno de España (2020). El reto demográfico y la despoblación en cifras. Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.

Gobierno del Principado de Asturias (2021). Aproximación a la tipología de las zonas rurales de Asturias. Dirección General de Ordenación del Territorio y Urbanismo. https://www.sadei.es/mapa-zonas-rurales-de-asturias/de-interes/tipologias-de-las-zonas-rurales-de-asturias_445_5_964_0_1_in.html

INEbase (n.d.). Demografía y población. https://www.ine.es/dyngs/INEbase/listaoperaciones.htm

Isaza-R., M. (2021). Acerca de la categoría territorios y paisajes en las lógicas sociales de la complejidad. Eleuthera, 23(2), 57-78. https://doi.org/10.17151/eleu.2021.23.2.4

Jiménez, R.M. (2014). Globarruralización: cómo el medio rural se ve afectado por la globalización y las TIC. GeoGraphos, 5(67), 283-312. https://doi.org/10.14198/GEOGRA2014.5.67

López, F.J., Crecente, R., & Miranda, D. (2006). La densidad de población como indicador clave de ruralidad, pero con matizaciones. In X Congreso Internacional de Ingeniería de Proyectos (pp. 458-467). Editorial Universitat Politècnica de València.

McMaster, R., & Sheppard, E. (2004). Introduction. Sheppard, E., & McMaster, R. (Eds.), Scale and geographic inquiry: Nature, Society and Method (pp. 1-22). Blackwell Publishing Ltd.

Ministerio de Educación y Formación Profesional (n.d.). Registro Estatal de Centros Docentes no Universitarios. https://www.educacion.gob.es/centros/home.do

MITECO (2022). Sistema Integrado de Datos Municipales. https://www.miteco.gob.es/es/reto-demografico/temas/analisis-cartografia/

MITMA (2022a). Áreas urbanas en España, 2022. https://cvp.mitma.gob.es/downloadcustom/sample/3152

MITMA (2022b). Atlas Digital de las Áreas Urbanas de España. https://atlasau.mitma.gob.es/

Molinero, F. (2019). El espacio rural de España: evolución, delimitación y clasificación. Cuadernos Geográficos, 58(3), 19-56. http://dx.doi.org/10.30827/cuadgeo.v58i3.8643

ONU (1998). Principios y recomendaciones para los censos de población y habitación. Departamento de Asuntos Económicos y Sociales, División de Estadística.

Pérez, F., Cucarella, V., & Hernández, L. (2015). Servicios públicos, diferencias territoriales e igualdad de oportunidades. Ivie-Fundación BBVA.

Recio, M. (2019). La escuela rural: presente y futuro. Transformando la educación. Federación de Enseñanza de CCOO.

Reig, E., Goerlich, Francisco J., & Cantarino, Isidro (2016). Delimitación de áreas rurales y urbanas a nivel local. Demografía, coberturas del suelo y accesibilidad. Fundación BBVA.

Requedo, J. (2007). Clases de capital territorial y desarrollo sostenible. In V Congreso internacional de Ordenación del territorio. Área de Paisaje (pp. 1451-1462). Fundicot.

Rozenblum, C. (2014). Una aproximación a la complejidad del territorio. Aportes metodológicos para el análisis y la evaluación de procesos de desarrollo territorial. Ed. INTA.

Sancho, J., & Reinoso, D. (2012). La delimitación del ámbito rural: una cuestión clave en los programas de desarrollo rural. Estudios Geográficos, 73(273), 599-624. https://doi.org/10.3989/estgeogr.201221

Santamaría-Cárdaba, N., & Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 30, 147-176. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29668176005

Santamaría, R. (2012). Inspección de educación y escuela rural. Contra el mito del bajo rendimiento de la escuela rural. Visión histórica 1972-2012. Avances en Supervisión Educativa, 17, 1-29. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/168852/ase17_mono04.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Santamaria, R. (2018). La Inspección ante la brecha educativa rural-urbano en España. Avances en Supervisión Educativa, 30, 1-33. https://doi.org/10.23824/ase.v0i30.634

Santamaría, R. (2020). La escuela rural y las evaluaciones externas en España. PISA como ejemplo. Temps d'Educació, 59, 57-90. https://doi.org/10.1344/TE2020.59.5

TA 2030 (2020). Territorial Agenda 2030: A Future for All Places. Federal Ministry of the Interior, Building and Community of Germany. https://territorialagenda.eu/ta2030/

UNESCO (2013). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación CINE 2011. Instituto de Estadística de la UNESCO.

Vergara, N. (2009). Complejidad, espacio, tiempo e interpretación. (Notas para una hermenéutica del territorio). Alpha (Osorno), 28, 233-244. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-22012009000100016